سایت مناقصه ها و مزایده های ایران و بین الملل

اطلاع رسانی جامع و روزانه آگهی های سراسر کشور و بین الملل با توجه به رشته فعالیت شما از طریق سایت ، ایمیل ، نمابر ، پیام کوتاه و اپلیکیشن

سایت مناقصه ها و مزایده های ایران و بین الملل

اطلاع رسانی جامع و روزانه آگهی های سراسر کشور و بین الملل با توجه به رشته فعالیت شما از طریق سایت ، ایمیل ، نمابر ، پیام کوتاه و اپلیکیشن

سایت مناقصه ها و مزایده های ایران و بین الملل

شماره تماس : 77755011 - 021
اطلاع رسانی جامع اطلاعات مناقصه ها و مزایده های ایران و بین الملل شامل مناقصه های شهرداری, مزایده های خودرو و املاک و ...

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

آشنایی با انواع مناقصات:

| پنجشنبه, ۱۸ مهر ۱۴۰۴، ۰۱:۳۰ ب.ظ

انواع مناقصات از لحاظ روش‌ دعوت‌ مناقصه‌گران‌:

همان‌طور که می‌دانید برگزاری مناقصات از منظر نحوه دعوت مناقصه‌گران به سه گروه کلی شامل عمومی، محدود و اختیاری تقسیم‌بندی می‌شوند.

مناقصه عمومی:
در این نوع مناقصه دولت و یا سازمان مناقصه‌گر، ‌‌انجام یک کار و یا خرید کالای مورد نیاز خود را از طریق اعلان در میان عموم داوطلبان، به رقابت می‌گذارد.

مناقصه محدود:
در این روش محدود بودن و دلایل آن به تشخیص و مسئولیت بالاترین مقام مناقصه‌گذار تایید می‌شود. در خصوص شهرداری‌ها وقتی شهردار از لحاظ فوریت امر و یا نوع و میزان کار، خدمت و نحوه تخصص انتشار آگهی مناقصه را ضروری نداند، مناقصه در میان عده معدودی از اشخاص حقیقی یا حقوقی که از سوی سازمان‌های عمومی شناخته شده هستند، برگزار می‌شود.
گفتنی است؛ در این روش فراخوان‌ مناقصات شهرداری‌ از طریق‌ ارسال‌ دعوتنامه‌ برای‌ مناقصه‌گران‌ دارای صلاحیت‌های لازم به‌ اطلاع‌ آن‌ها می‌رسد.
در نظر داشته باشید موارد استفاده از مناقصه محدود با تصویب شورای شهر  مشخص می‌شود.

مناقصه اختیاری:
در این روش همان‌طور که از نام آن مشخص است، از طریق اعلان عمومی صورت می‌گیرد اما اختیار انجام مناقصه با بهترین پیشنهاد دهنده و یا سازمان دولتی خواهد بود.

دسته‌بندی براساس حجم معاملات:

گفتنی است؛ قانون‌گذار به منظور انجام مناقصه نصاب و حدی معین کرده است و همچنین بر اساس آن معاملات را به سه دسته کوچک (معاملاتی است که مبلغ آن کمتر از ۲۰۰۰۰۰۰ ریال باشد)، متوسط (معاملاتی که مبلغ آن بیش از سقف مبلغ معاملات کوچک باشد و از ده برابر سقف آن تجاوز نکند) و بزرگ (معاملاتی است که مبلغ آن بیش از ده برابر سقف ارزش معاملات کوچک باشد) تقسیم‌بندی کرده است.

در معاملات کوچک، کارپرداز با مامور خرید باید با توجه به شرایط موضوع معامله (کالا، خدمت یا حقوق) درباره بهای آن تحقیق کرده و با رعایت صرفه، صلاح و همچنین اخذ فاکتور مشخص، با توجه به تشخیص و مسئولیت خود، انجام معامله با تامین کیفیت و با کمترین بهای ممکن را بر عهده می‌گیرد.

در معاملات متوسط، نیز مانند نمونه قبل کارپرداز یا مامور خرید باید با توجه به شرایط موضوع معامله (کالا، خدمات یا حقوق) درباره بهای آن تحقیق کرده و با رعایت صرفه و صلاح و اخذ حداقل سه فقره استعلام کتبی، چنانچه بهای به دست آمده مورد تایید مسئول واحد تدارکاتی یا مقام مسئول همتراز وی باشد، معامله را همراه با تامین کیفیت مورد نظر و عقد قرارداد یا اخذ فاکتور انجام دهد.
در صورتی‌ که اخذ سه فقره استعلام کتبی امکان‌پذیر نباشد با تایید مسئول تدارکاتی یا مقام همتراز وی، به تعداد موجود کفایت می‌شود.

تذکر: در صورتی که کارپرداز واحد، مسئولیت واحد تدارکاتی را بر عهده داشته باشد، امضای نام‌برده به منزله امضای مسئول واحد تدارکاتی خواهد بود.

همچنین در صورتی که دستگاه اجرایی فاقد کارپرداز باشد می‌توان وظایف مندرج در این قانون را به متصدیان پست‌های مشابه سازمانی و یا به مامور خرید محول نمود.
معاملات بزرگ نیز به دو روش برگزاری مناقصه عمومی از طریق انتشار فراخوان در روزنامه‌های کثیرالانتشار و یا برگزاری مناقصه محدود انجام می‌شوند.

در اینجا روزنامه کثیرالانتشار تعریف مشخصی ندارد و صرفاً به روزنامه‌های پرفروش هر کشور روزنامه‌های کثیرالانتشار می‌گویند.

برای دسترسی به مناقصات به سایت ایران تندر مراجعه کنبد.